Verleden Schoondijke

antependium Schoondijke
Verleden Schoondijke
Geschiedenis Protestantse kerk in Waterlandkerkje
Voor 1674 was er de Nederduits Gereformeerde gemeente die samenkwam in het oude kerkgebouw "op den Oudenman"
en in 1674 kreeg de Hervormde Gemeente een eigen kerkgebouw in Waterlandkerkje.
De voorganger in die tijd was ds. Joannes Stuerbout waarvan nu nog een prachtige houtsculptuur voor de kerk staat.

De gemeente heeft tot 1970 een eigen predikant gehad, waarna de gemeente in verschillende pastorale verbanden heeft voortbestaan.

Vanaf 14 januari 2006 is de kerkelijke gemeenschap onderdeel van:

de Protestantse Gemeente te Schoondijke - Waterlandkerkje
Op 8 januari 2011 is de PG Schoondijke-Waterlandkerkje verenigd met de Hervormde Gemeente Groede tot

Protestantse Gemeente "de Verbinding"